دوره رشد
دوره رشد، دوره ای است که در طی آن یک گروه متناسب (از لحاظ تخصص و هماهنگی) در قالب یک شرکت، شکل گرفته و با تعقیب یک ایده مناسب از رهگذر تحقیقات، تواناییهای لازم جهت حضور فعال در بازار و ارائه محصولات خود به بازار را کسب کرده و نهایتاً به یک مجموعه فعال و موفق اقتصادی تبدیل می شود.
مراحل رشد واحدهای فناور مرکز رشد
یک واحد فناور نوپا (start up) برای تبدیل شدن به یک واحد فناور موفق از رهگذر انجام تحقیقات و ورود به بازار میباید مراحل اساسی زیر را طی مینماید:
-
کشف و پالایش یک ایده بازارپسند به عنوان محور فعالیت اقتصادی واحد فناور -
تبدیل ایده فوق به یک محصول در حد آزمایشگاهی -
تدوین دانش فنی لازم جهت ایجاد خط تولید نمونه آزمایشگاهی
واحدهای فناور در طی مراحل رشد میبایست تواناییها و مهارتهایی مانند بلوغ علمی، بلوغ مالی و بلوغ سازمانی را کسب نمایند و در کنار این شاخصها به شناسایی بازار و بازاریابی محصول خود بپردازند.
بلوغ علمی- فنی مؤسسه
هر واحد فناور مستقر در مرکز رشد که یک طرح تحقیقاتی توسعه ای را با موفقیت به انجام رسانده باشد (اعم از مدت استقرار در مرکز رشد و یا قبل از آن) و یک ایده را به محصول تبدیل نماید به عنوان واحد فناور بالغ علمی فنی شناخته میشود. از جمله معیارهای ارزیابی بلوغ علمی فنی واحد فناور میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-
پروژههای انجام شده از نظر مدیریت علمی -
واحد فناور از نظر مدیریت علمی -
موسسان واحد فناور از نظر مدیریت علمی -
همکاران تمام وقت واحد فناور از نظر مدیریت علمی
بلوغ مالی واحد فناور
هر واحد فناور مستقر در مرکز رشد که یک طرح تحقیقاتی (اعم از توسعه ای و غیرتوسعه ای) خود را در قالب اعتبارات مصوب طرح به انجام رسانده باشد، به عنوان یک مؤسسه بالغ مالی شناخته میشود.
-
از جمله معیارهای ارزیابی بلوغ مالی به موارد زیر میتوان اشاره نمود: -
میزان درآمد کل واحد فناور طی یک دوره یک ساله -
میانگین نسبت درصد پیشرفت قراردادهای واحد فناور به درصد مبالغ دریافتی
بلوغ سازمانی ومدیریتی واحد فناور
هر واحد فناوری که توانایی ادامه حیات، مستقل از مشاورین را داشته باشد و بتواند کادر نیروی مورد نیاز خود را تثبیت و تکمیل نماید از نظر سازمانی واحد فناور بالغ شناخته میشود. |